T21/T22 Skriv ut Skicka sidan

Bild: Falköping Terminal T21 105 i Falköping 2003
Falköping Terminal T21 105 i Falköping 2003. Loket hade fortfarande kvar märkning och målning från SJ-tiden. Foto Frederik Tellerup.

Klicka för förklaringar på faktabegrepp

Status: Enstaka i trafik (T21), utgången (T22)
Typ: Dieselhydrauliskt lok
Axelföljd: D
Längd: 11300 mm
Tjänstevikt: 56,8 ton
Effekt: 590 kW
Hastighet: 80 km/h
Tillverkare: MaK och ASJ Falun
Byggår: 1955-1959 (SJ), 1958, 1963 (NBJ)
Byggt antal: 52 (SJ T21), 4 (SJ T22), 4 (NBJ)
Ombyggt antal: 2 (T22 till T21)
Ursprunglig nummerserie: 57-71, 76-112 (SJ T21), 72-75 (SJ T22)
Tillhörde: SJ, NBJ
Tillhör: Qvick Entreprenad

Koppelstångsdrivet diesellok

1950-talet blev diesellokens årtionde hos SJ. En rad diesellok av olika typer köptes in, bland andra Z43 och V3 för växling och T41 för linjetjänst. SJ skaffade också en serie lok som fungerade både som växellok och linjelok, nämligen T2 (på 1960-talet omlittererade till T21). T21-loken var liksom V3 tysktillverkade och kom från MaK i Kiel. Förutom mindre modifieringar var loken en av MaK:s beprövade standardtyper och liknande lok byggdes också till järnvägsbolag i Tyskland, Danmark och till och med Cuba.

Karakteristisk färgsättning

Lokkonstruktionen byggde på koppelstångsdrift med en blindaxel mellan de fyra drivhjulen. Hytten omgavs av en kortare och en längre huv. SJ-loken fick en karakteristisk färgsättning i brunrött med gula dekorlinjer som i fronterna bildade ett V.

Loken fick liksom många andra mindre diesellok och lokomotorer en växellåda med två olika utväxlingar, en för växlingstjänst med en högsta hastighet på 50 km/h och en för linjetjänst med en hastighet på 80 km/h.

Svensk växellåda höll inte måttet

Sex av T21-loken tillverkades på licens av AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Falun som också byggde ytterligare fyra lok med en annorlunda svensktillverkad växellåda. De sistnämnda loken fick littera T3, senare T22. Växellådan visade sig dessvärre inte hålla måttet och två av loken byggdes omgående om till T21. De två kvarvarande T22-loken slopades på 1970-talet.

Bild: NBJ T23 växlar i Bofors 1971
NBJ T23 växlar i Bofors 1971. Foto Edvin Lindström.

NBJ-lok

Även Nora Bergslags Järnväg (NBJ) köpte fyra lok av T21-typ, tillverkade av MaK. Loken betecknades T21, T22, T23 och T24 där T stod för diesellok och siffrorna var lokets eget nummer och alltså inte något littera, trots likheten med SJ:s littera. Loken fick en färgsättning som liknade SJ-lokens men grundfärgen var istället röd. De två sista loken som levererades 1963 hade annorlunda lokkorg och skilde sig bland annat genom andra strålkastare. NBJ använde loken på sina linjer Otterbäcken-Nora-Ervalla och Bredsjö-Gyttorp. De slopades i början av 1980-talet i samband med NBJ:s avveckling. Två av loken, T22 och T23, finns bevarade hos Nora Bergslags Veteranjärnväg.

Placerade över hela landet

SJ satte till en början in T21 främst i linjetjänst. Loken hade multipelutrustning och vid behov kunde två lok kopplas ihop. På senare tid användes loken allt mer som växellok. T21:orna var placerade över hela landet och många lok gjorde tjänst bland annat i Stockholm och runt Nässjö och Kristinehamn.

Bild: Österlentåg T21 100  med godståg i Tomelilla 1994
Österlentåg T21 100 med godståg i Tomelilla 1994.

I beredskap

Under 1980-talet började SJ slopa loken och de sista togs ur trafik 1991. Många av loken ställdes upp som beredskapslok och några lok såldes till privata godsbolag som Shortline Väst och Österlentåg. 2003 avyttrade Banverket de flesta av beredskapsloken och T21:orna såldes till museiföreningar och skrothandlare.

Några få lok i tjänst

En av de sista platserna man kunde se T21-lok i drift var hos Falköping Terminal i Falköping där man använde T21 till i början av 2000-talet. Den enda operatören som använder T21-lok idag är Qvick Entreprenad i Ljungaverk.

 

Bild: Orsatåg T21 84 i Orsa 2000
Orsatåg T21 84 i Orsa 2000. Orsatåg hyrde loket från Ekefors skrot 1999 men efter ett växellådshaveri ställdes det av i Orsa. Numera tillhör loket Qvick Entreprenad. Foto Markus Blidh.

Bild: Interiör förarhytt T21 110 2005
Interiör förarhytt T21 110 2005. Foto Tobias Jäderup.

Utgångna varianter/färgsättningar

SJ T21 66 som museilok i Gävle 2006
SJ T21 66 som museilok i Gävle 2006. Foto Markus Tellerup.

Bild: Ekefors skrot T21 100 i Ekefors 2001
Ekefors skrot T21 100 i Ekefors 2001. Jämför med bilden nedan. Foto Markus Blidh.

Bild: Österlentåg T21 100 i Köpingebro 1993
Österlentåg T21 100 i Köpingebro 1993. Österlentåg var ett av de första privata godsbolagen i Sverige och började köra gods på sträckan Ystad-Simrishamn 1991. Bolaget ägde två lok, en T21 och en T23. 1994 gick Österlentåg i konkurs och loken såldes till Ekefors skrot i Småland som bedrev egen godstrafik (se bild ovan). Foto Frederik Tellerup.

Bild: NBJ T23 som museilok i Nora 2003
NBJ T23 som museilok i Nora 2003. Foto Frederik Tellerup.

Logga in för att skriva kommentar

Powered by Joomla Comments

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Logga in » | Registrera dig »

Regler för kommentarer

• Synpunkter på innehållet, kompletteringar eller rättelser? Skicka ett meddelande

Dela/bokmärk
Testa dina kunskaper

Senast uppdaterat

Senaste kommentarer